Pengajaran Berguna

Di sini saya nak kongsikan satu lagi pengalaman saya ketika berada di bangku sekolah menengah. Semasa di tingkatan 4, saya telah memilih pengajian di dalam aliran Sastera Agama. So, saya telah mengambil subjek Bahasa Arab Komunikasi (BAK) sebagai subjek elektif. Batch saya merupakan batch terakhir yang mengambil subjek BAK ni, selepas batch saya, subjek BAK tu telah ditukar dengan subjek Matematik Tambahan.
lk
So, apa pengalaman yang saya nak ceritakan tu. Macamni, semasa di tingkatan 5, masa tu saya akan menghadapi peperiksaan percubaan SPM untuk kali yang terakhir. Kali ke-3 la tak silapnya. Saya ni bolehla dikatakan sebagai pelajar yang terror gakla dalam subjek BAK tu (masuk bakul, angkat sendirila yer... Sekarang banyak dah lupa, huhuhu, sedihnya). Sebelum menghadapi peperiksaan percubaan tu, ustazah saya telah mengajar beberapa tajuk untuk insya' (karangan). Tapi, ustazah takdela pulak bagitahu samada tajuk tu akan masuk atau tidak untuk peperiksaan percubaan bagi subjek BAK tu.
lk
So, tentu Allah akan menguji hamba-hamba-Nya yang takbur dan meninggi diri. Sebelum menghadapi peperiksaan percubaan bagi subjek BAK tu, kawan-kawan saya sibukla dok baca karangan yang telah diajar oleh ustazah kami tu. Mereka target tajuk tu akan masuk di dalam peperiksaan. Tapi, saya wat dek je. Yela, rasa diri ni pandai sangat. Saya sibuk baca tajuk2 lain.
lk
Final endingnya kan, masa bukak kertas soalan tu kan, memang sah tajuk yang telah ustazah kami ajar tu yang masuk. So, kata saya terror, jadi apa masalahnya kan.
lk
Saya bersyukur gakla Allah menguji saya pada ketika ini. Pengajaran yang berguna untuk saya bagi menghadapi keadaan yang mendatang. Nak tau apa yang berlaku? Saya langsung tak boleh jawab soalan bahagian insya' tu. Sepatutnya, walaupun saya tak baca tajuk yang ustazah saya ajar tu, bukanlah ianya memberi masalah. Tapi kan, saya memang langsung tak boleh berfikir ketika tu. Fikiran saya kosong... Saya langsung tak ingat perkataan-perkataan yang bersesuaian untuk menjawab soalan bahagian insya' tu. Saya langsung tak ada idea.
lk
So, apa kesudahannya. Saya nangis. Hehehehe.... Tak malunya. Then, saya tulis kat kertas soalan tu, saya minta maaf kat ustazah saya tu. Saya memang tak boleh jawab, fikiran saya kosong. Saya tak boleh fikir langsung.
lk
Masa dapat kertas jawapan tu, setelah selesai ditanda oleh ustazah saya tu, AlhamdulilLah lulus la. Sebab saya dah cover bahagian satu lagi. Masa dapat kertas jawapan untuk insya', tengok markah sikit je. Ustazah tu tunjuk apa yang saya tulis masa saya nangis tu. Dia senyum jer...
lk
AlhamdulilLah, masa peperiksaan sebenar saya dapat A1. Mujurlah, Allah telah menguji dan memberi peringatan kepada saya lebih awal lagi kan...
lk
Moral of the story, kita janganlah merasa hebat dengan apa yang telah kita miliki kerana sesungguhnya yang hebat itu hanyalah Allah S.W.T. Bersyukurla dengan apa yang telah Allah kurniakan kepada kita dan gunakanlah ia sebaiknya. And kepada para pelajar yang akan menghadapi peperiksaan tumpukanlah apa yang diajar atau disampaikan oleh guru-guru anda pada saat-saat akhir untuk menghadapi peperiksaan. Kerana itulah tempoh yang amat penting, di mana guru-guru akan memberi hint tentang peperiksaan yang akan diduduki....
Share on Google Plus

0 comments: