Hydroplaning

Pada 19-21 November 2009 yang lalu, seperti yang telah saya ceritakan sebelum ini, saya telah menghadiri satu Kursus di Klebang Beach Resort, Melaka. Saya pergi berdua bersama sahabat saya Faisol (dahulu senior saya, sekarang sama2 menjadi guru), menaiki kenderaan saya (Toyota Avanza 1.5G). Saya yang memandu. Ketika mula memandu memasuki lebuhraya melalui Tol Kulai, hujan turun dengan sangat lebatnya. Memang sungguh lebat, sehingga sahabat saya si Faisol tu mencadangkan agar kami menghentikan perjalanan di RnR yang berdekatan.
lk
Namun, saya tidak berhasrat untuk menghentikan perjalanan, dan memberi jaminan untuk memandu dengan kelajuan yang sederhana. Kami teruskan perjalanan sambil berbual-bual. Bawa kenderaan auto di lebuhraya ni, walaupun hujan lebat, kekadang tidak sedar kenderaan dipandu dengan kelajuan yang tidak sepatutnya. Sesuatu yang tidak diduga telah berlaku! Kenderaan saya hilang kawalan, mengempor (bahasa saya lah ni) ke kiri dan ke kanan. Saya belum pernah menghadapi situasi begini (kalau mengempor sikit2 tu pernahla). Kebiasaannya, apabila kenderaan hilang kawalan, pasti brek yang akan ditekan.
lk
Nasib baiklah ada sahabat saya si Faisol tu yang membantu. Ntahla, kuasa Allah yang sebenarnya membantu. Sebab saya sendiri tidak sedar apa yang saya lakukan ketika berhadapan dengan situasi itu. Yang saya ingat, saya hanya menekan brek dan mengawal steering (tapi tak terkawal sebenarnya, yela guna power steering kan, kalau tak biasa berhadapan dengan situasi mencemaskan, kita pasti akan memusingkan steering mengikut arah kereta berpusing seperti di dalam keadaan biasa). Ntahla, si Faisol tu kata dia tarik sedikit handbrake. Saya memang blur dan panik masa tu.
lk
Apa yang sebenarnya berlaku ya? Hydroplaning. Ya, inilah sebenarnya yang berlaku. Suatu keadaan bilamana terdapat limpahan air di atas jalanraya dan tayar kenderaan tidak dapat mencengkam permukaan jalanraya sehingga menyebabkan kenderaan yang dipandu akan hilang kawalan, dan boleh menyebabkan berlakunya kemalangan.
lk
Saya memang bersyukur sangat Allah masih memberikan kepada saya nikmat hidup. Sebab ketika itu, memang kereta saya mengempor dengan keadaan yang sangat kuat saya kira hingga hampir melanggar penghadang jalanraya. Mujur pada ketika itu, kenderaan juga tidak banyak. Saya tidak dapat bayangkan sekiranya berlaku sesuatu yang tidak diingini. NaudzubilLahi min dzalik.
lk
Apa sebenanya ya hydroplaning ni? Saya cuba mendapatkan artikel yang membincangkan berkenaan dengan hydroplaning ni secara jelas dan terperinci. Tapi, yang saya jumpa artikel Bahasa Inggeris. Saya ni taklah mahir sangat bab2 translate ni. Cuba translate kat google translator, tapi yang jadi Bahasa Indon lak. Kurang faham sih! Hehehe... Walau tengok sinetron selalu banget. So, saya sisipkan sahaja artikel Bahasa Inggeris tu, sebab saya kira ianya artikel yang bagus berkenaan dengan hydroplaning ni. Kalau sesape yang berminat dengan artikel ni, translate sendiri la yer...
lk
Artikel ini saya peroleh di sini. Sebelum tu, kita tengok video berkenaan dengan hydroplaning yang saya peroleh daripada youtube.

What is hydroplaning?
Hydroplaning is if the tread on your wheels cannot channel all the rain water out from under your tires - or, from beneath each patch of tire that is supposed to be resting on the road and giving off traction. When hydroplaning, those tire patches are sitting on a layer of water instead of road.
lk
How can I tell if I am hydroplaning?
The rear end of your car can feel a tad loose, especially in a high crosswind. The steering will also immediately feel loose or little too easy. The steering wheel jerks out of the blue and the vehicle pulls toward the puddle. Additionally, you may be nearing a curve and find that your vehicle isn't responding to your steering. On a straight road, a small "wiggle" of the steering wheel can give you immediate information on whether you are hydroplaning.
lk
What causes hydroplaning?
~Water depth
~Speed
~The amount your car weighs
~Width of the tire
~Depth of tread
~All tires will hydroplane with the right combination of speed and water depth
kj
What should you do if in this situation?
~Do not hit the brakes - reduce your speed by smoothly taking your foot off of the gas pedal, engage your clutch if you are driving a manual vehicle, and let it coast to the point where the hydroplaning stops. You can't make any jerking movements.
~You will not be able to steer while you are hydroplaning, so do not move your steering wheel but hold it with a strong grip.
~Wait until you can feel the road again under your car. When you are done hydroplaning, it should be instantaneous and easily felt, like you have returned to pavement.
~Proceed with caution and test the brakes periodically to make sure that they aren't flooded.
kj
How can I prevent hydroplaning?
~Ensure that as much of the contact patch on the tire touches the road surface as possible by noticing the tread depth. Bald tires give poor traction on slick roadways. Federal guidelines require 4/32 of an inch on your front tires and no less than 2/32 of an inch on your rear tires. However, studies have shown decreased traction in poor weather when tire tread reaches 5/32 of an inch or less.
~Keep your tires at the proper inflation. An under inflated tire will hydroplane at slower speeds, since there is less pressure to push the water out of the way.
~Watch the road coming up for pools or running water.
~Watch the spray being kicked up by the cars ahead. If it suddenly increases it's likely that the driver has hit a patch of water that could cause you to hydroplane.
~Also, drive in their tire tracks so your tires don't have to do as much work.
~Watch your tire tracks in the rear-view mirror. You should be able to see distinct tracks on the wet road behind you, and even see your tread pattern on the pavement for a few seconds before water covers it again. If you can't see your tracks, slow down.
~Keep your speed down in the rain - reduce your speed by at least 1/3.
kj
Moga dapat jadi panduan kepada semua pemandu jalanraya di luar sana!
Share on Google Plus

2 comments:

aDisH.sHidA said...

bahaya tau kalau jadi mcm nie...kalau time ujan or selepas ujan kena hati2

@aDisH.sHidA

mmg... silap2 keta blh terbalik... sbb bila ada air atas jln tayar tu sbnrny jln atas air...