Nikah 2 Kali

Assalamu 'alaikum dan salam sejahtera
 Baru-baru ni ada seorang sahabat saya bertanya

Tentang satu kemusykilan yang saya sendiri tiada jawapannya
Kemusykilan berkenaan dengan hukum nikah 2 kali
Terus terang, pertama kali saya mendengar berkenaan dengan kemusykilan ni

Begini sebenarnya...
Satu pasangan ni telah bernikah di Selatan Thailand tanpa pengetahuan keluarga
Mereka bernikah di sana menggunakan wali hakim
Alasannya demi untuk mengelakkan berlakunya maksiat dan zina
Then, dengan takdir Allah
Perhubungan mereka yang sebelum ini disangka sebagai pasangan kekasih
Telah direstui keluarga untuk satu ikatan perkahwinan yang sah
Masalahnya mereka bukan pasangan kekasih, tetapi pasangan suami isteri yang sah
Demi menjaga rahsia mereka yang telah bernikah di Selatan Thailand
Dan mengelakkan berlakunya sebarang perkara yang tidak diingini
Mereka telah bernikah sekali lagi 
Sedangkan ketika itu mereka telah bergelar suami isteri yang sah
Apa hukum pernikahan kali kedua tu?
Itulah kemusyikalannya...

So, kat bawah ni saya sharekan jawapan kepada kemusykilan tu yer

Jawapan seorang sahabat saya yang juga seorang peguam :
Tiada masalah dan ianya sah

Jawapan seorang kenalan saya yang juga seorang pegawai di Jabatan Agama :
Ianya sah

Then, saya adalah googled kemusykilan ni from the internet
Ini jawapan yang peroleh
Daripada Laman Soal-Jawab Agama
Kendalian Ustaz Ahmad Adnan Fadzil
Boleh klik terus di sini
Share on Google Plus

4 comments:

IMANSHAH said...

salam

saya pun tiada jawapan bab2 hukum agama ni..kena rujuk pada yang pakar

wsalam,

betul tu cikgu iman... pepatah ada berkata : malu bertanya sesat jalan...

mafhum ayat al-Qur'an surah al-Anbiyaa' ayat 7 : Maka tanyakanlah olehmu kepada orang-orang yang berilmu, jika kamu tiada Mengetahui.

salam..
lama akan tak singgah sini..mcm tuan rumahnya buzy jer..

bab nikah kawin>>
walau kak dah nikah..kak mmg tak terro..so kita serah pada yang cerdik pandai..

wsalam,

agak bz sikit skrg ni...

sbnrny jawapan kemusykilan tu dh ada kak... jwpn yg sertakan tu...