Hukum Memakan Daging, Isi Dan Telur Belangkas

Ada yang bertanya tentang hukum memakan belangkas ni
Nasib baiklah ada yang bertanya
So, bolehlah saya sharekan hukum memakan belangkas ni yer
Sebab rasanya masih ramai yang keliru kan?
Sebelum ni, setau saya belangkas ni memang boleh dimakan
So, saya takdelah ambik pusing sangat

So, untuk pengetahuan semua
Hukum memakan belangkas samada daging, isi atau telurnya
Adalah HARUS

Apa maksud harus?
Perbuatan yang tidak mendatangkan dosa samada kita melakukan
Atau meninggalkannya

Boleh rujuk di sini

Sebagai kesimpulannya
Sebagai 'awami (orang-orang yang tidak mampu berijtihad)
Apabila timbul kekeliruan tentang sesuatu hukum yang tidak jelas
Kita wajib bertaqlid 
(Berpegang kepada hukum yang telah diputuskan oleh pihak yang berautoriti)
Dan pesan saya
Di dalam kita mencari penyelesaian kepada sesuatu kemusykilan
Rujuklah kepada mereka yang benar-benar mengetahui
Sebagaimana maksud sebahagian ayat 7 Surah al-Anbiyaa' :
((Maka tanyakanlah olehmu kepada orang-orang yang berilmu
 Jika kamu tiada Mengetahui))

Wa Allahu a'lam...

p/s - Terima kasih kepada yang bertanya
Kalau tak, saya pun tak ambil pusing sangat
Tentang hukum memakan belangkas ni
Dengan pertanyaan anda
Saya dapat memahami isu ini dengan lebih mendalam
Syukran...
Mohon maaf andai ada khata' dan khilaf!
Share on Google Plus

6 comments:

tak berani nak makan belangkas sebab dah pernah tengok hidup2..

NzA said...

akak pn confius gak bila ada bc artikal dlm s.khabar bbrapa hr lepas kata belangkas ni haram dimakan krn hidup di 2 alam..so mmg xberani la nk cuba cz was2..ttp kalu dh harus hukumnya oklh...TQSM 4 sharing.

to nadzirah,

awak tk pernah tgk ayam n ikan hidup ker? hehehehe... gurau jer...

to kak nza,

dlm hal ni kita kena rujuk pihak yg berautoriti n berwajib cthnya mufti n jawatankuasa fatwa...

kkdg ada ust yg tk alert ngan keputusan muzakarah mufti... sbb kkdg keputusan tu tk disebarkan secara meluas... tp, yg penting kita kena yakin... klu kita was2, kita wajib tinggalkan...

mummysyafie said...

memang tak penah makan pun..macam tak lalu.

to mummysyafie...

tryla, hehehe...