Resepi Nasi Hujan Panas



Bahan bahan :
  1. 4 cawan beras basmathi (dibasuh & ditos).
  2. 4 cawan air.
  3. 1/2 cawan susu cair.
  4. 3 biji tomato (dicincang).
  5. 1 batang serai (dititik).
  6. 2 helai daun pandan (disimpul).
  7. 1 kiub pati ayam ** saya guna 1 sudu besar pati ayam (liquid punya).
  8. garam secukup rasa.
  9. pewarna hijau,merah,kuning.
  10. 2 sudu makan marjerin.
  11. 1 sudu makan minyak sapi.

Bahan B :
  1. 1 kulit kayu manis.
  2. 2 kuntum bunga lawang.
  3. 3 biji buah pelaga.
  4. 3 kuntum bunga cengkih.
  5. 3 biji bawang merah (blend).
  6. 1 ulas bawang putih (blend).
  7. 1 inch halia (blend) ** saya hiris saje.

Lain-lain
  1. daun sup ** saya guna daun ketumbar.
  2. bawang goreng.

Cara penyediaan :
  1. Tumis bahan B,serai dan daun pandan sehingga naik bau.
  2. Masukkan air dan garam sehingga mendidih.
  3. Masukkan susu cair,pati ayam,tomato & beras.
  4. Kacau rata.
  5. Masak nasi seperti biasa.(saya masak atas dapur dengan api yang kecil)
  6. Apabila nasi hampir kering,titiskan pewarna di 3 tempat yang berasingan.
  7. (1 warna 1 spot)
  8. Biarkan nasi masak.
  9. Gemburkan dengan hati-hati untuk elak nasi hancur.
  10. Siap Hidangkan.
  11. Hiaskan bersama bawang goreng dan daun ketumbar/sup.

Note to self:-
  1. reduce the colour amount next time. meriah benar la pulak nasik saya.
Resepi Nasi Hujan Panas Resepi Nasi Hujan Panas Reviewed by Admin on March 30, 2023 Rating: 5

No comments:

Powered by Blogger.