Prayer: In Conjunction of Three Minute Thesis Competition


Sumber di sini. Moga bermanfaat!

PRAYER
IN CONJUNCTION OF
THREE MINUTE THESIS COMPETITION - FACULTY OF EDUCATION LEVEL
25th FEBRUARY 2015.

بِسْمِ اللّٰهِ الرَّحْمٰنِ الرَّحِيْمِ.

اَلْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِيْنَ، وَالْعَاقِبَةُ لِلْمُتَّقِيْنَ، وَالصَّلَاةُ وَالسَّلَامُ عَلَى سَيِّدِنَا مُحَمَّدٍ وَعَلَى آلِهِ وَأَصْحَابِهِ أَجْمَعِيْنَ.

Ya Allah, Ya Rahman, Ya Rahim

In the name of Allah, Most Gracious, Most Merciful. All praise is due to The Almighty Allah, The Cherisher and Sustainer of the world. May the peace and mercy of Allah be upon His Prophet Muhammad, his family, companion and followers.

Raise our faith to reach the most perfect faith and make our conviction to be the most excellent of convictions. Make our intentions to be the best of intentions and our actions to be the best of actions. 

Ya Allah, Ya Munzilarrahmah wa Ya Fatihalbarakah

With Your mercy and protection, we are able to gather here in Three Minute Thesis Competition - Faculty of Education Level.

Give us your blessing to fulfill the purposes of this competition in enhancing the development of academic and research communication skills.


Ya Allah, Ya Muhaimin, Ya Aziz, Ya Jabbar

Make easy for us every difficult thing with Your special favour and kindness and make our gathering here a blessed one and our dispersion thereafter a guided and protected one.

اَللَّهُمَّ اجْعَلْ جَمْعَنَا هٰذَا جَمْعًا مَرْحُوْمًا، وَتَفَرُّقَـنَا مِنْ بَعْدِهِ تَفَرُّقًا مَعْصُوْمًا. وَلَا تَجْعَلِ اللَّهُمَّ فِيْنَا وَلَا مَعَنَا وَلَا مَنْ يَتْبَعُنَا شَقِيًّا وَلَا مَطْرُوْدًا وَلَا مَحْرُوْمًا.

رَبَّنَا ءَاتِنَا فِى الدُّنْيَا حَسَنَة ً وَفِى الْأَخِرَةِ حَسَنَة ًوَقِنَا عَذَابَ النَّارِ. وَصَلَّى اللّٰهُ عَلَى سَيِّدِنَا مُحَمَّدٍ وَعَلَى آلِهِ وَصَحْبِهِ وَسَلَّمَ، وَالْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِيْنَ.

آمِين، آمِين، ياَ رَبَّ الْعَالَمِيْنَ. 

Ikan Goreng Tomyam Thai

Hari tu saya ada buat perencah tomyam Thai. Daripada perencah ni, terhasillah sup tomyam Thai, nasi goreng tomyam Thai, tauhu goreng tomyam Thai dan hari ni pulak saya masak ikan goreng tomyam Thai. Resepinya mudah sahaja. Tumiskan bawang putih, bawang besar dan cili padi. Masukkan perencah tomyam Thai dan air. Tambahkan sos tiram, sos cili, garam dan gula. Kemudian masukkan nenas dan tomato. Akhir sekali masukkan ikan yang telah digoreng terlebih dahulu. Selamat mencuba!

 

Pes dan Nasi Goreng Tomyam Thai

Dah lama saya berhajat nak cuba buat sendiri pes tomyam Thai. Dok tengok video tutorial tu takdelah susah mana. Tapi, baru semalam berkesempatan nak cuba. Itu pun ada juga bahan yang tak cukup. Sementelah semangat tengah ada ni 'bedal' ajelah kan? Hihihi...


Air tangan saya... Dijamin sedap! Kihkihkih...
RESEPI PES TOMYAM THAI (SEPERTI DALAM VIDEO)

Bahan-bahannya:

Bahan A

8 biji cili merah
3 biji cili hijau
4 ulas bawang putih
1 inci lengkuas
4 helai daun limau purut
1 inci kunyit
2 sudu udang kering
2 sudu ikan bilis
3 batang serai
1 sudu belacan
1 sudu serbuk ketumbar
1 sudu kecil serbuk lada sulah
1 sudu kecil serbuk lada hitam
1/2 sudu garam
Sedikit gula
Sedikit minyak

Bahan B

1 biji limau nipis (diperah airnya)
1/4 keping gula melaka
3 sudu kicap ikan

Cara-caranya:

Kisar bahan A dengan sedikit minyak. Selepas itu, tumiskan bahan kisaran dan masukkan kicap ikan dan gula melaka. Kacau seketika dan perahkan air limau nipis. Kacau seketika lagi dan biarkan hingga kering dan pecah minyak.

So, pes dah siap apa lagi bolehlah kita mencubanya kan? Hihihi... Saya tak cuba masak tomyam lagi tapi dok cuba buat nasi goreng tomyam. Resepi? Alah, resepi campak-campak je. Yang penting, perencah utamanya menggunakan pes tomyam Thai ni. Selamat mencuba!

Dihidangkan bersama sosej goreng dan 'scramble egg'.
Nampak menyelerakan tak? Bolehlah kan... Hehehe...

Doa Sempena Majlis Penutupan Kejohanan Balapan dan Padang MSSM Zon Tenggara


بِسْمِ اللهِ الرَّحْمٰنِ الرَّحِيْمِ.

اَلْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِيْنَ، وَالْعَاقِبَةُ لِلْمُتَّقِيْنَ، وَالصَّلَاةُ وَالسَّلَامُ عَلَى سَيِّدِنَا مُحَمَّدٍ وَعَلَى آلِهِ وَأَصْحَابِهِ أَجْمَعِيْنَ.


Ya Allah, Ya Rahman, Ya Rahim,
Sesungguhnya kami menadah tangan menzahirkan rasa kesyukuran atas iradatMu, yang telah menentukan dan mengizinkan kami untuk berhimpun pada petang yang berbahagia ini, dalam Majlis Penutupan Kejohanan Balapan dan Padang Majlis Sukan Sekolah-Sekolah Malaysia Zon Tenggara Tahun 2015 Kali Ke-35.

Ya Allah, Ya Muhaimin, Ya Aziz, Ya Jabbar,
Justeru itu, kami memohon kepadaMu, agar Kejohanan ini dapat melahirkan insan yang sejahtera akal fikiran, tubuh badan, pendengaran dan penglihatan. Kurniakanlah kepada kami keazaman dan kesungguhan untuk menjadi insan yang berdaya bersaing dan bercita-cita tinggi. Semoga atlet-atlet yang dipilih akan mengharumkan nama Zon Tenggara di peringkat Daerah Kulaijaya nanti.

Ya Allah, Ya Hayyu, Ya Qayyum,
Kurniakanlah kepada kami kekayaan ilmu pengetahuan dan hiasilah diri kami dengan sifat yang terpuji, muliakanlah kami dengan ilmu dan amal, serta sempurnakanlah keindahan diri kami dengan keimanan dan ketaqwaan.

Ya Allah, Ya Faarijal Hamm wa Ya Kaashifal Gham,
Berkatilah usaha-usaha kami. Mudah-mudahan dengan usaha-usaha kami ini, akan dapat melahirkan insan yang seimbang dan harmonis dari segi jasmani, emosi, rohani, intelek dan sahsiah.

اَللَّهُمَّ اجْعَلْ جَمْعَنَا هٰذَا جَمْعًا مَرْحُوْمًا، وَتَفَرُّقَـنَا مِنْ بَعْدِهِ تَفَرُّقًا مَعْصُوْمًا، وَلاَ تَجْعَلِ اللَّهُمَّ فِيْنَا وَلَا مَعَنَا وَلَا مَنْ يَتْبَعُنَا شَقِيًّا وَلَا مَطْرُوْدًا وَلَا مَحْرُوْمًا. رَبَّنَا ءَاتِنَا فِى الدُّنْيَا حَسَنَةً وَفِى الْأَخِرَةِ حَسَنَةً وَقِنَا عَذَابَ النَّارِ. وَصَلَّى اللهُ عَلَى سَيِّدِنَا مُحَمَّدٍ وَعَلَى آلِهِ وَصَحْبِهِ وَسَلَّمَ، وَالْحَمْدُلِلَّهِ رَبِّ العَالَمِيْنَ.